Jakie są korzyści płynące z social learning

W poprzednim wpisie wyjaśniliśmy czym jest social learning. Przyjrzyjmy się bliżej zaletom tego sposobu uczenia się. Zastosowanie teorii social learning w miejscu pracy przynosi szereg korzyści – zarówno pracownikom jak i samej firmie.

Średnio uczniowie zapamiętują  5% tego co słyszą 10% tego co czytają. Nie robi to wrażenia. Jednak liczby te mogą prezentować się znacznie lepiej, gdy uczniowie są bardziej zaangażowani. W rzeczywistości, około 50% omawianego materiału podczas dyskusji i interakcji zostaje przyswojona.

Uczymy się działając i wchodząc w interakcje z innymi.

Kilka spraw, o których należy pamiętać w kontekście social learning w miejscu pracy

Nie pomijaj managerów

Nie tylko pracownicy powinni być stymulowani i angażowani, aby osiągać lepsze wyniki. Słabe zarządzanie prowadzi do utraty produktywności i zwolnienia pracowników –może zniweczyć wysiłki i efekty wypracowane dzięki szkoleniu pracowników. Jak temu zaradzić? Należy uczynić menagerów częścią modelu social learning.

W przypadku większości firm szkolenie menagerów jest oczywistością, ale częstym błędem jest zupełne isch odseparowanie od szkoleń szeregowych pracowników. Jasne, na tym etapie niekoniecznie musimy oferować wszytki szkolenia z zakresu przywództwa zarządzania. Jednak włączając menagerów w społeczne aspekty uczenia się, jak chociażby działania z elementami grywalizacji, możliwość komentowania i dyskusji na forach wzmacniamy więzi zespole. Kiedy menagerowie nie czują się wykluczeni z zespołu, lepiej nim zarządzają.

Utrzymaj pracowników

Kwestia utrzymania i utraty pracowników  często zależy od zarządzania firmą środowiska pracy. Pomaga w tym skupienie się na rozwoju pracowników i wzmacnianiu ich dobrego samopoczucia w miejscu pracy poprzez social learning. Pracownicy są zaangażowani, osiągają dobre wyniki i naturalnie będą chcieli pozostać w firmie, która poważnie traktuje ich ciągły rozwój jako jednostki. Co więcej, budowanie reputacji firmy dbające o pracowników pomoże firmie przyciągnąć bardzo wartościowych pracowników.

Zidentyfikuj i uzupełnij luki w  wiedzy

Kiedy ludzie uczą się razem, są w stanie przerobić szerszy zakres materiały i szybciej. Oferują pracownikom możliwość udziału w dyskusjach grupowych, zajęciach i uczeniu się poprzez zabawę/grywalizację zapobiegniemy lukom w wiedzy.

Jeśli pracownik czegoś nie wie może skontaktować się z inną osobą, który taką wiedzę posiada i który może przekazać tę wiedzę w sposób, który będzie znacznie bardziej efektywny.

Wspieraj silną kulturę firmy

Jest to oczywiste, ale łączenie ludzi i tworzenie połączeń. Zwłaszcza teraz, Gd wiele osób pracuje zdalnie. Zgrany zespół jest pierwszym krokiemdo ukształtowania i utrzymania wspaniałej kultury firmy.